Träna för skidåkning med barnen

Träna för skidåkning med barnen

Många drömmer om ett soligt sport- eller påsklov i fjällen med barnen. Utförsåkning är en fartfylld sport som de flesta gillar, men det tar en stund att lära sig att bemästra de svarta backarna. Små barn kan stå på ett par skidor redan från 2-3 års ålder och det finns oftast arrangerade skidskolor med professionella skidlärare som i lagom takt lär barnen att bromsa, svänga och inte minst att åka lift. Men vill man snabbt ut med barnen i backen som vuxen är det faktiskt viktigt att man själv är vältränad.

Bygg upp skidåkarmusklerna

Utförsåkning kräver både explosivitet när man svänger och statisk styrka när man står still i en lift eller under en transportsträcka. Har man inte lårmuskler och tillräcklig bålstyrka tar knän och rygg lätt stryk. Minst ett halvår före skidsemestern bör man se till att börja träna och skaffa bra styrka. Med småbarn kan det vara svårt att få till besök på gym, men det går precis lika bra att träna hemma. Hos gorilla sports hittar man allt man behöver för att komma i skidåkarform, t.ex. fria vikter, gymmattor, gummiband och annat som kan användas till styrketräningen.

De flesta föräldrar vet dock att det inte räcker med muskler att orka med sina egna rörelser, de ska räcka till att hantera ett eller flera barn också. Förutom vanlig skidåkarträning bör man också träna armar, axlar och rygg lite extra. Att lära ett barn att åka skidor kräver mycket lyftande när barnet ramlat och ligger som en säck potatis med otympliga skidor i backen. I en ankarlift behövs lårmuskler för att kunna stå böjd med barnet mellan benen och därefter starka armar för att snabbt kunna dra med barnet åt sidan. Sist men inte minst brukar barn inte varna om att de är trötta förrän de är helt slut och då är det bra med starka pappa- eller mammamuskler som kan bära både barn och utrustning.

Tips för att hantera barn i backen

Ett enkelt sätt att få ned ett litet barn för en backe är att låta barnet hålla i den vuxnes stavar samtidigt som den vuxne sköter bromsande och svängande. När barnet kan lite mer själv använder man med fördel en skidsele med ”tömmar” som fästs runt barnets midja. Vilken teknik man använder för att åka lift med barnen varierar. Knapplift kan barnen ofta åka själva men ankarliftar är lite svårare. Här kan man ställa sina egna skidor och barnets omlott så att barnet sitter lite på den vuxnes ena lår.

Barn är starka, smidiga och snabba, så när de lärt sig åka själva krävs också att man som vuxen är vältränad. Föräldern som vill ha lite koll måste kunna hänga med både småbarn och tonåringar när de drar iväg nedför backen, så starka skidåkarmuskler behövs hela livet!