Hur ofta behöver man träna?

Hur ofta behöver man träna?

Skidåkning är som cykling. Har det en gång satt sig i kroppen så finns det där som om det vore inprogrammerat. Men många gånger så vill man bli riktigt bra på den idrott man har valt. Skidåkning är en idrott som med fördel kan tränas lågintensivt.

Man kan inte säga hur ofta man måste träna för att bli en bra skidåkare. Det är individuellt men skidåkning är särskilt bra som lågintensiv träning. Det är bra för alla som vill öka muskelmassa och uthållighet och få bra kondition.

Lågintensiv träning passar alla såväl motionärer som elitidrottare och ungdomar. Vill man öka sin uthållighet så är det bra med lågintensiv träning nästan varje dag. Det är nästan inga nackdelar med det utan mest bara fördelar.

Man behöver vara en ”fighter” mentalt för att lyckas som elitskidåkare. Då kan man inte bara träna skidåkning utan även hårdträna styrketräning och crossträning av olika slag som rodd till exempel. Skaderiskerna är inte så stora men om olyckan ändå har varit framme så finns specialisttandvård att få nära dig.

Spänningar i kroppen oavsett var det sitter orsakar onödig stress och sämre prestationer. Att gnissla tänder i sömnen eller spänna sig inför tävlingar och lopp kan påverka tandhälsan.

Kolla tänderna för grundläggande hjälp men också när du behöver specialister på tandhälsa. Det är väldigt viktigt att undersöka tandhälsan eftersom spänningar i käkarna kan orsaka tandproblem. Och som tävlingsmänniska oavsett gren så kan man spänna sig både inför och under hårda träningspass likaväl som inför och under tävlingar. Man behöver känna trygghet innan man bestämmer sig för vem man skall välja. Här finns omdömen som kanske kan vara till hjälp för någon.

Lågintensiv träning nästan dagligen ökar kondition, muskelstyrka och uthållighet. Den lågintensiva träningen kan kombineras med annan träning.

Styrketräning är en bra kombination för alla oavsett om man vill tävla eller bara motionera.

Fundera på vilket träningsupplägg som just du behöver ha.

För vanliga motionärer passar det bra med styrketräning som går ut på ökad uthållighet. Då kan cirkelgympa eller andra träningsformer där man har kroppstyngden som enda motstånd vara bäst. I sådan träning är det meningen att varje moment i träningen tar en minut och så vilar man lika länge tills man uppnått önskat antal i den serie man eftersträvar. Till exempel 30 gånger situps. Om man tränar lågintensivt några gånger i veckan med skidåkningen så kan det räcka med en gång i veckan styrketräning.

De som motionerar för att sträva till elitnivå och som tränar minst fyra gånger i veckan kan behöva ha ett eller flera hårda styrkepass för att träna kondition och styrka. Då kan man ta en löprunda eller runda på skidorna och kombinera det med styrketräning i samband med träningspasset. Träna också puls.

Hur ofta man bör träna och hur hårt hänger ihop med vad man vill uppnå. Lycka till med träningen.